از خون جوانان وطن ... استاد شجریان

۱۳۹۰ آبان ۲۰, جمعه

برگزاری انتخابات بد، زخم انتخابات ۸۸ را به دمل درمان‌ناپذیر تبدیل خواهد کرد

چکیده :انتخابات خوب، ولو نتیجه دلخواه به همراه نداشته باشد، مصداق عدالت در توزیع فرصت‌هاست. بخش مهمی از آسیب‌های واردشده پس از انتخابات 88 با انتخاباتی خوب جبران خواهد شد. بدیهی است اگر بسترسازی و مقدمه‌چینی‌ها به‌گونه‌ای پیش رود که در اسفند90 شاهد انتخاباتی بد باشیم، زخم ایجادشده ظرف دو سال گذشته، به دملی چرکین و درمان‌ناپذیر تبدیل خواهد شد و دود آن هم به چشم نظام می‌رود. پس برای خوشایند تعداد معدودی آدم فرصت‌طلب، فرصت‌های ملی را بر باد ندهیم. می‌توان انتخابات اسفندماه را به صحنه آشتی ملی و آیینه انسجام و اتحاد ملی تبدیل کرد....

روزنامه ابتکار در سرمقاله امروز خود نسبت به برگزاری «انتخابات بد» هشدار داد و نوشت:
تب‌وتاب انتخابات مجلس نهم در بین سیاستمداران و از طریق تریبون‌های رسمی و غیررسمی تا کنون نتوانسته بدنه اجتماعی و سپهر عمومی را متأثر و انتخاباتی کند و در حد گپ و گفت گروه‌های سیاسی و بعضی نیروهای محلی، محصور مانده و به گفتمان عمومی تبدیل نشده است.
انتخابات همواره فرصت بازتولید نشاط، پویایی و نمایش مشارکت همگان و درحقیقت رفراندوم میزان مشروعیت نظام مردمسالار است؛ ازاین‌رو رهبران نظام بر اصل مشارکت حداکثری، به‌عنوان هدف نهایی تأکید مکرر کرده‌اند. طبیعی هم این است که در هر نظام مردمسالار که میزان در آن رأی مردم است، اصل بر حضور حداکثری مردم باشد؛ به‌همین‌دلیل در مقاطع مختلف، نگاه گروه‌های سیاسی به انتخابات، مختلف و متفاوت بوده است. بخشی از گروه‌ها به‌دلیل داشتن بلوغ فکری و توجه به منافع عموم، اصل انتخابات را فرصتی تاریخی تلقی کرده‌اند و فارغ از نتیجه محتمل، به استقبال آن می‌روند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر