از خون جوانان وطن ... استاد شجریان

۱۳۹۰ آبان ۲۴, سه‌شنبه

آیت‌الله امجد: امیرالمؤمنین به حقوق مخالف و معترض و حتی دشمن خود احترام می‌گذاشت



جامعه‌ای که مردم در آن حق نقد و اعتراض و مخالفت نداشته باشند، با جامعه علی‌پسند هزاران سال فاصله دارد
آیت الله امجد گفت: جامعه خوب و عادلانه جامعه ای است که شجاعت محور باشد نه شجاعت ستان. اگر مردم را زبون کنیم، اگر افراد شجاع در جامعه خانه نشین شوند، تریبون نداشته باشند، حق نقد و اعتراض و مخالفت نداشته باشند آن جامعه، جامعه معاویه پسند است و با جامعه علی پسند هزاران سال فاصله دارد. ما نمی توانیم علی گو و معاویه خو باشیم. جامعه علی پسند جامعه ای نیست که “عالمها ملجم و جاهلها مکرم” باشد.  علی به مردم شخصیت می داد، به حقوق مخالف و معترض و حتی دشمن خود احترام می گذاشت.
به گزارش کلمه، این استاد اخلاق و عرفان در سخنانی به مناسبت عید غدیر خم، با تشریح نگاه امام علی (ع) به ولایت و کشورداری، از روزهای سکوت علی گفت و از روزهای دیگری که احساس وظیفه او را بر آن داشت تا دوباره دوشادوش مردم به وظیفه ی زمامداری بپردازد. ایشان تاکید می‌کند که امیرالمؤمنین وقتی مردم هجوم آوردند برای بیعت و او ابا داشت از ریاست و حکومت، و بالاخره با اصرار بیعت کنندگان آن را پذیرفت؛ مردم را توبیخ نکرد که چرا به وصیت پیغمبر عمل نکرده، دیگران را انتخاب کردید. فرمود حالا مردم آمده اند و کمک کار شده اند و از من می خواهند که زمام امور مردم را به دست بگیرم و از طرفی خداوند از عالمان پیمان گرفته که با زیاده خواهی ظالمان و تیره روزی مظلومان کنار نیایند.
ایشان با بیان اینکه “بنده معتقدم حکومت دینی در عصر غیبت معصوم غیر ممکن است” افزود: فقط هنگامی که معصوم در راس کار است حکومت از ظلم و تعدی و اجحاف و فریب و نیرنگ و غدر و مکر و انواع رذائل مبراست و گرنه حاکم غیر معصوم در معرض خطا و جهل و ستم گری است. لذا مردم در عصر غیبت معصوم باید خودشان بر همه امورشان حاکم باشند. همه باید در صحنه سیاست و تصمیم گیری عمومی حاضر و ناظر باشند و این ممکن نیست مگر با آزادی رسانه و آزادی اشخاص و نظارت مستمر عمومی بر همه اصحاب قدرت مردم خدمتگزاران و خادمان خودشان را انتخاب می کنند، عزل می کنند، نقد می کنند، نظارت می کنند و نظر می دهند.
متن کامل بیانات آیت الله امجد به مناسبت عید غدیر خم را که در وب سایت ایشان منتشر شده،http://www.kaleme.com/1390/08/23/klm-80266/

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر