از خون جوانان وطن ... استاد شجریان

۱۳۹۰ آبان ۱۸, چهارشنبه

جمهوری اسلامی به فعالیت نظامی هسته‌ای متهم شد


جهان نگران جنگ در ایران

در روزهایی که جنگ لفظی میان دولتمردان اسرائیل و جمهوری اسلامی بالا گرفته و دولت های بزرگ جهان درباره حمله نظامی به ایران هشدار می دهند، گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، جمهوری اسلامی را به داشتن "برنامه مخفیانه مرتبط با تولید جنگ افزار هسته ای" متهم کرد.
آخرین گزارش یوکیا آمانو، روز گذشته تقدیم اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی شد. در این گزارش مفصل، جزئیات و اسناد زیادی درباره اهداف نظامی برنامه هسته ای جمهوری اسلامی وجود دارد.
بی بی سی به نقل از یکی از خبرنگاران خود که این گزارش را مشاهده کرده، گزارش داده که اطلاعاتی با جزئیات در این گزارش وجود دارد مبنی بر اینکه ایران نوعی از مدل سازی کامپیوتری را انجام داده که تنها به سلاح اتمی مربوط می شود.
خبرگزاری فرانسه نیز از قول مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نوشته که اين اطلاعات نشان می دهد ايران "فعاليت های مرتبط با توسعه يک وسيله انفجاری اتمی" را انجام داده است.
این گزارش اگرچه به صراحت نگفته که جمهوری اسلامی در حال ساخت تسلیحات هسته ای است اما تاکید کرده آژانس "نگرانی های جدی در خصوص ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای" ايران دارد.
خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز نوشته يوکيا آمانو در تازه ترين گزارش خود به تشريح مجموع آگاهی آژانس در خصوص ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ايران پرداخته است.
بر اساس ترجمه رادیو فردا این گزارش، شامل اين محورهاست: "تدارک مخفيانه تجهيزات و اطلاعات مربوط به طراحی مورد نياز برای سلاح هسته ای، آزمايش مواد انفجاری قوی و توسعه چاشنی برای تنظيم کردن خرج هسته ای، طراحی کامپيوتری و مدل سازی هسته اصلی يک کلاهک هسته ای، انجام کارهای مقدماتی برای آزمايش سلاح های هسته ای و توسعه و کار بر روی انتقال مواد بر روی کلاهک موشک های شهاب ۳"
مهم ترین و جنجال برانگیزترین بخش گزارش تازه آژانس، ضمیمه ۱۲ صفحه ای آن است که با عنوان "ابعاد نظامی احتمالی برنامه اتمی ایران" منتشر می شود.
این نخستین بار است که آژانس در مورد نشانه هایی از "ابعاد نظامی احتمالی" در برنامه اتمی ایران، جزئیاتی تا این اندازه مفصل منتشر می کند.

واکنش جمهوری اسلامی
خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) سخنان علی اصغر سلطانیه، نماینده دائم جمهوری اسلامی در آژانس بین المللی انرژی اتمی را پوشش داده که با "تکراری و سیاسی" خواندن این گزارش، گفته است: "آمانو با تکرار ادعاهای قبلی، فضای سازنده ايجاد شده به ويژه در چند ماه گذشته ميان ايران و آژانس را خدشه دار کرد."
او افزوده که گزارش مدیرکل، "غیر حرفه ای، غیر متوازن و سیاسی" است.
به گفته سلطانیه، جمهوری اسلامی پيش از اين در 117 صفحه با ارايه پاسخ‌های دقيق ثابت کرده که اسناد اين ادعاها بی اساس و جعلی است.
واکنش محمود احمدی نژاد به آخرین گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اما پیش از انتشار آن ابراز شد.
رئیس جمهوری اسلامی، صبح روز گذشته یوکیا آمانو را متهم کرده بود که در مورد فعالیت های اتمی ایران "گزارش های غیر واقعی" تهیه می‌کند.
احمدی نژاد گفته بود: "متأسفانه فردی را در رأس آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار داده‌اند که نه تنها اختیاری از خود ندارد، بلکه قوانین آژانس را زیر پا می گذارد و فقط حرف‌های آمریکا را تکرار می کند."
مقامات جمهوری اسلامی همواره هرگونه انحراف برنامه اتمی خود از اهداف علمی و پزشکی را رد کرده و گفته اند که قدرت های جهانی با اتهام زنی به دنبال جلوگیری از پیشرفت ایران هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر